Als het goed is heb je nu een slagboom op je tafel die druk heen en weer beweegt.
We gaan de afstandssensor gebruiken om te zorgen dat het programma weet dat er iets in de buurt van de slagboom komt. Hiervoor moet je twee dingen doen:
- In de Setup, moet je zorgen dat de Arduino weet dat er een afstandssensor is aangesloten.
- In de Loop, moet je zorgen dat de slagboom open gaat, als er iets in de buurt is en dicht gaat als dat niet zo is.
Stap 1 – De afstandssensor opstarten
In Blockly vind je onder Afstandssensor het blok Afstandssensor (bovenste blok in de rij). Dit blok heeft 3 instellingen die al goed staan. De instellingen zijn:
- Het nummer van de afstandssensor (je kunt er meerdere aansluiten). In ons geval is dit “1”.
- De Arduino pin waar de “Trig” pin van de sensor op is aangesloten. In ons geval is dit “8”.
- De Arduino pin waar de “Echo” pin van de sensor op is aangesloten. In ons geval is dit “9”.
Dit hebben we zo aangesloten volgens het schema in: Les 1 – Aansluitschema .
Sleep dit blok naar de Setup. Je Blockly code ziet her nu zo uit:

Stap 2 – Als … dan … anders …
Je programma kan een vraag stellen. Als het antwoord op die vraag “ja” is dan kun je je programma iets laten doen en als het antwoord op die vraag “nee” is, kun je je programma iets anders laten doen. Dit blok vind je onder Logica -> Als ... dan .... Sleep dit blok naar de Loop. Zorg dat het bovenaan staat.

Het blok heeft nu nog geen “Anders” optie. Klik op het tandwieltje en voeg die toe door anders te slepen naar het vakje onder als.

Sleep nu het “Draai Servo 2 hoek 0” blok en het “wacht 1 seconden” blok naar “Anders“.
En sleep nu het “Draai Servo 2 hoek 90blok en het “wacht 1 seconden” blok naar “Anders“.

Wat er nu dus staat is:
Als (iets wat nog niet ingevuld is)
draai dan de servo naar 90 graden en wacht 1 seconde.
anders
draai dan de servo naar 0 graden en wacht 1 seconde.
Een vraag of iets “waar” is noemen we een vergelijking. Voorbeelden zijn:
- 3 is gelijk aan 3 (dat is waar)
- 3 is gelijk aan 5 (dat is niet waar)
- 5 is groter dan 3 (dat is waar)
- 3 is groter dan 5 (dat is niet waar)
- De afstandssensor meet een afstand die kleiner is dan 15cm (is dat waar of niet waar?)
Vergelijkingen vind je onder Rekenen. We zijn op zoek naar het blok <iets> = 10.

Sleep dat blok naar het gaatje van het missende puzzelstukje van blok Als. Je code ziet er nu zo uit:

Kun je de = (dat betekent “is gelijk aan”) veranderen in een < (dat betekent “kleiner dan”)?
Kun je het getal 10 veranderen in 15?

Onder Afstandssensor zie je een blok #1 afstand (cm) . Dit blok zorgt ervoor dat de sensor een keer de afstand meet. Sleep dit blok in het open vakje (puzzelstukje) van het "iets" < 15 blok.
De #1 in dit blok geeft het nummer van de afstandssensor aan. Als je meer dan één afstandssensor aansluit, kun je aangeven van welke afstandssensor je de afstand wilt weten.

Zet nu je code op de Arduino en test het. Het stappenplan vind je hier: Les 1 – Je programma op de Arduino zetten.
Werkt je slagboom goed? Dan zijn er nog een paar extra uitdagingen. Ga verder met Les 1 – Extra uitdagingen .